Proponujemy scenariusz imprezy dla dzieci klas młodszych z okazji Dnia Sportu połączonej z Dniem Dziecka. Upodobniłyśmy jej formułę do formuły igrzysk olimpijskich.
SCENARIUSZ IMPREZY Z OKAZJI DNIA SPORTU SZKOLNEGO POŁĄCZONEGO Z DNIEM DZIECKA W KLASACH MŁODSZYCH
Autorki: Dorota Kukła Urszula Kuprasz Małgorzata Wach
Nauczycielki Szkoły Podstawowej Nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi w Głogowie, ul Gomółki 43
Przedstawiony scenariusz jest propozycją dla nauczycieli nauczania zintegrowanego. Impreza ma charakter rekreacyjny. Jej celem jest propagowanie aktywnego stylu życia, wdrażanie do zdrowej rywalizacji w czasie gier i zabaw.
Czynności przygotowawcze
Uczniowie: 1. wybór dyscyplin sportowych prezentowanych przez przedstawicieli poszczególnych klas 2. przygotowanie 3-kolorowych pomponów i okrzyków chwalących zdrową rywalizację 3. zgromadzenie sprzętu sportowego dla zobrazowania prezentowanej dyscypliny
Nauczyciele: 1. przygotowanie boisk i sprzętu do przeprowadzenia konkurencji w trzech grupach wiekowych: kl. I, II, III 2. wykonanie drewnianych tabliczek z nazwami klas, 3 kół w kolorach czerwonym, niebieskim i żółtym 3. przygotowanie dużego znicza i pochodni do jego zapalenia 4. zakup balonów wypełnionych helem 5. przygotowanie podium, dyplomów, nagród i słodyczy 6. wyćwiczenie tańców ludowych w wykonaniu kilkuosobowych grup dzieci
DZIEŃ SPORTU – 1 czerwca 2006 r.
1.Powitanie. Pani dyrektor wita zebranych uczniów i rodziców. ( uczniowie stoją ustawieni dookoła płyty boiska)
2. Sport był uprawiany przez ludzi od niepamiętnych czasów. W naszej szkole, zgodnie z tradycją, uczniowie klas młodszych zmierzą się dziś ze sobą w rożnych dyscyplinach w dniu sportu szkolnego. Dzisiejsza impreza przypomina nieco wielkie światowe święto sportu- olimpiadę. Ale zgodnie z mottem olimpijskim, które głosi, że „najważniejsze w igrzyskach olimpijskich nie jest zwycięstwo, ale udział”- bawmy się radośnie , bo zwycięstwo nie jest istotne, ale sprawiedliwa, radosna rywalizacja.
3. Już przygotowują się do przemarszu, jak na prawdziwej olimpiadzie, reprezentanci klas, prezentując dyscypliny sportowe. (Przemarsz uczniów: jeden uczeń niesie tabliczkę, dwoje prezentuje dyscyplinę sportową wykorzystując odpowiedni sprzęt sportowy. Przed nimi maszerują uczniowie z 3 kołami.)
Klasa I a- pływanie Klasa I b- jazda na rolkach Klasa I c- tenis stołowy Klasa I d- badmington Klasa I e- piłka nożna
Klasa II a- gimnastyka artystyczna Klasa II b- piłka koszykowa Klasa II c- boks Klasa II d- jazda na deskorolce Klasa II e- piłka koszykowa Klasa II f- kolarstwo
Klasa III a- jazda na rolkach Klasa III b- jazda na hulajnodze Klasa III c- piłka ręczna Klasa III d- judo Klasa III e- wschodnie sztuki walki Klasa III f- tenis ziemny
Te trzy koła, jak koła olimpijskie, które symbolizują unię pięciu kontynentów i sportowców całego świata, niech symbolizują unię wszystkich klas: pierwszych, drugich i trzecich zgodnie uczestniczących w sportowym święcie szkoły. (Trzej uczniowie podnoszą złączone koła w kolorach poszczególnych oddziałów.)
4. Uczestnicy igrzysk składają ślubowanie, a my wznieśmy okrzyki chwalące sport i zdrową rywalizację. ( Poszczególne grupy wiekowe prezentują swoje okrzyki, machają balonami i pomponami).
5. Symbolem trwałości idei olimpijskiej jest święty ogień olimpijski. Niech nie zabraknie go również u nas. Przywitajmy brawami pana dyrektora, który wnosi pochodnię, od której zostanie zapalony nasz olimpijski znicz. ( Na boisko wchodzi pan dyrektor z pochodnią i zapala znicz)
6.Do sportowych zmagań niech zagrzeje nas muzyka i taniec w wykonaniu koleżanek i kolegów z klas młodszych. (Uczniowie tańczą polkę, trojaka i krakowiaka.)
7. Dziś wszystkie młodsze dzieci naszej szkoły cieszą się ze sportowego święta. Ten dzień może być także trochę magiczny. A to za sprawą tych pięknych, kolorowych balonów. My, dorośli, chcielibyśmy w Dniu Dziecka spełnić wszystkie Wasze marzenia. Być może tak się stanie? Wystarczy zamknąć oczy, pomyśleć życzenie, a baloniki zaniosą je wysoko do nieba. Prosimy panią dyrektor, aby pomogła im wzbić się w niebo. (Pani dyrektor podchodzi to wiązanek balonów, rozcina wstążki, balony wznoszą się do nieba, dzieci wiwatują)
Teraz prosimy wszystkich, aby zajęli miejsca na swoich boiskach. Klasy pierwsze na „zielonej sali”, klasy drugie na korcie tenisowym, a klasy trzecie zostają na tym boisku. (Uczniowie wraz z opiekunami i rodzicami przechodzą na boiska, tam odbywają się konkurencje sportowe)
8. Zakończenie (Po powrocie na płytę boiska)
Mam nadzieję, że duch sportowy towarzyszył nam do końca. Teraz przyszła pora na wynagrodzenie tych, którzy walczyli najdzielniej. Oto zwycięzcy naszej szkolnej olimpiady sportowej. ( Nauczyciele wywołują zdobywców I, II i III miejsc, rozdają nagrody. Reprezentanci klas stają na podium.)
Dla tych, którzy dzielnie walczyli, ale niestety, nie zajęli miejsca na podium, mamy na osłodę małe co nieco. Proszę wychowawców o poczęstowanie dzieci słodyczami.
Nasza impreza dobiegła końca, czas również zgasić olimpijski ogień. ( Dyrektor gasi ogień )
Do zobaczenia na święcie dziecięcego sportu za rok!
Opracowała: Małgorzata Wach |